dinsdag 23 juni 2009

OVER BOEST





BOEST is een dynamisch poëzieproject met negen dichters: Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken.

BOEST is een dichtersshow on the road van Antwerpen tot in Den Haag, met sound van gluemaster Carlo Andriani en visuals van Jess De Gruyter. Regie: Max Temmerman en Karel Clemminck.

BOEST is een boek, een bloemlezing met nieuw werk van negen dichters.

BOEST is een vinylplaat: de dichters lezen de A-kant vol met eigen werk en Mauro Pawlowski maakt een eigenzinnige remix op de B-kant.

BOEST is een finale. Tijdens de laatste voorstelling (12 december 2009 in de Arenbergschouwburg) worden de resterende exemplaren van de bloemlezing op het podium versnipperd om de eindigheid van het project te symboliseren en letterlijk plaats te maken voor nieuwe initiatieven. Er komen geen nieuwe optredens, extra drukken of reünies.

BOEST is hier, een Up to Date blog!

Boest is een project van Demian in samenwerking met vzw Orans. Arenberg, TRIX en de stad Antwerpen.

18 opmerkingen:

  1. Lieve dichters,
    Wat een hartelijke ontvangst in Boest!
    Ik rolde van het lachen.
    Lang leve het platteland!
    Ann Meskens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stelletje losers my ass!! Probeer eens eerst een familiepak met stoofvlees en mayonaise op te eten. Dan heb je pas recht van spreken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Djeeeeezus anoniem, als ge gefermenteerde foempenpraat wilt verkopen doe dat dan op z'n minst onder uw eigen naam. Zullen we dat afspreken, ja? Dààààg!

    En Roger, ik hou wel van mannen zoals gij - echte mannen! Mijn eigen record staat op anderhalf familiepak - enfin, ik wil er niet teveel over stoeffen maar ik wil wel eens zien wie van ons het meest op krijgt. Noem een plaats en een datum en ik zal er zijn. Ik adviseer u wel om een trainingsbroek aan te doen, dat rekt lekker mee uit als het buikske begint te zwellen.

    Allez, boeft ze nog, boesters!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I like you Joke. Goed idee. Laten we afspreken bij frituur Het Draakske in Deurne, Drakenhof. Daar zouden ze de grootste familiepakken hebben. Eventueel kunnen we op de premiere van Boest in Trix zaterdag 17/10 al een datum afspreken. Je kan mij herkennen aan de groene Adidas trainingspak. Hopelijk tot dan.
    Cheers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Roger, you're the man! Hoe weet jij dat Adidas mijn merk is? Ik kom zéker af naar Trix en zal zelf ook iets dragen met een elastiek. En wie weet, misschien kunnen we vannacht al naar het Draakske. Ik heb zelf ook al straffe verhalen gehoord over dat frituur.

    Ik krijg al honger gewoon van uw grave berichten te lezen. Het is net alsof wij mekaar al jaren kennen. Eindelijk iemand die mij begrijpt...

    Veel liefs,

    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Roger,

    Waar was je gisteren? Ik zag in Trix niemand met een trainingspak.
    Boest-dj Karel Arianni stelde voor dat ik dan maar met hem frietjes zou gaan eten maar daar ben ik niet op ingegaan.

    Spijtig van deze gemiste kans. Hopelijk een volgende keer...

    Liefs,

    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Joke,

    Ik was er wel maar in een rode Adidas trainingspak. Weet het, mijn fout maar mijn moeder had de groene in de was gestoken. Ik was in alle staten en wist dat je mij niet zou herkennen.

    Er zijn nog 7 Boest shows. Ik ben zeker dat we op een van de volgende voorstellingen elkaar zullen ontmoeten.

    En om het goed te maken: IK BETAAL DE FRIETEN!!
    Zelfs de Cola. Voila

    Veel liefs,

    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Roger,

    Jij weet wel hoe je een dame moet charmeren - galante heren zijn een zeldzaamheid, ik kan dit dan ook ten zeerste waarderen.
    Misschien kunnen we na die voedzame maaltijd nog wat nagenieten bij een lekker kopje koffie in mijn stamkroeg, De Scheve Klak - dat is ook in Deurne.

    Kusjes,

    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. stelletje losers!?

    heb in Leuven een van de beste literaire shows ooit gezien
    smaakt naar meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Joke,

    Goed idee. Laten we wel een avond kiezen als DJ HarryBaccardi draait. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest maar als Harry draait is het altijd feest tot in de late uurtjes. Na de frietjes kunnen we de extra kalorieën er wel dansend uitzweten.

    Liefs

    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Roger!

    Harry Baccardi is mijn nonkel! Ik zal hem zeggen dat hij er een fan bij heeft, dat zal hem zeker deugd doen.
    Maar zeg: als jij ook regelmatig in de Scheve Klak komt dan ken je vast Guido goed, ik zal me bij hem eens grondig over jou informeren. ;-)

    Je voorstel om samen te zweten zie ik zeker zitten!

    Knuffels,

    joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een hele discussie met vele dichterlijke vrij-heten hierboven

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maar hoe is het nu met Joke en Roger? Hebben ze elkaar inmiddels ontmoet? Was het instant-liefde? Pasten de trainingspakken wel bij elkaar? Zitten ze op ditzelfde moment gezellig in een romantisch vakantiehuis in de Algarve? Hebben ze elkaar de kop ingeslagen? Zijn ze in het web van een occulte sekte beland? Eten ze alleen nog maar friet en hebben ze nu obesitasprobleem waardoor ze zichzelf niet meer naar hun keyboards kunnen slepen? Joke en Roger, laat iets van jullie horen. Boest is tot daar aan toe, maar wat met de fans van Joke en Roger?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Inderdaad! Is Roger afgeschrikt doordat Harry Baccardi (toch geen gemakkelijke, naar het schijnt) Joke's nonkel is? Heeft Guido van de Scheve Klak zijn kans schoon gezien en desgevolgs Roger zwartgemaakt middels het verspreiden van eventueel leugenachtige praatsels? Is Joke er dan maar met Guido vandoor gegaan? Zijn Joke en Roger zo hard gaan dansen dat ze daarbij verschrompelden tot de proporties van een Equadoriaans Jivaro hoofdje?
    Vragen, vragen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Joke,

    Oei veel vragen over ons. Ik ben een tijdje weg geweest Joke. Ik had je wel iets moeten laten weten. Hoop dat je niet kwaad bent. Daarom: vandaag zijn de Boest mannen in CC Mechelen. Ik zal er zijn en ik hoop jij ook. Hoe kan ik je herkennen Joke? Laat iets weten. Wat denk je om samen met mij terug te rijden naar Antwerpen? Met een mooi muziekje. Daarna de nacht in met een drankje en danske in de Scheve Klak.

    Liefs
    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve goede Roger,


    Het spijt me van deze radiostilte, maar ik ben er zelf ook een tijdje tussenuit geweest. Ik zat de laatste tijd wat in de knoop met mezelf en mijn emoties. Twee jaar geleden heeft mijn man me verlaten voor een blonde snol met maar één borst - kun je je voorstellen hoe ik me daar als 'complete vrouw' bij voelde? Nu ja, hij had zelf ook maar één been dus misschien is het op de ene of andere manier wel logsich. Mijn verwarring en verdriet zijn alleen maar groter geworden sinds mijn pup (een Beierse Bergzweethond) is overleden. Hij is in september aangereden op een autoloze zondag. Toen ik even later ook nog werd afgedankt bij Brantano werd het me allemaal echt even teveel en moest ik hier weg om de zaken op een rijtje te zetten. Ik ben naar India gegaan om daar mezelf daar terug te vinden en spiritueel naar een hoger niveau te tillen. Helaas... ik heb mij daar niet gevonden. Zelfs naar een gewone MacDonalds heb ik kei lang moeten zoeken. En de mensen waren afzetters. Iemand bood aan om zo'n rode stip op mijn hoofd te zetten. Ga maar liggen, zei die meneer, dan kan de verf goed drogen. Ik moet toen in slaap zijn gesukkeld en toen ik weer wakker werd had ik 52 stippen op mijn hoofd. Hij beweerde dat ik dat zo gevraagd had en zei dat ik ze allemaal moest betalen. Daar sta je dan alleen, in een onbekend land... Ach Roger, heel die reis was een grote vergissing. Ik weet nu dat mijn toekomst hier ligt. In Blankenberge over de dijk wandelen met een man in een stijlvol trainingspak en samen een ijsje delen, en af en toe een danske placeren in de Scheve klak ... Meer moet dat niet zijn voor mij.

    Het optreden in Mechelen heb ik gemist omdat ik toen nog niet terug was maar in Hasselt gisteren was ik er bij. Ik heb me van de luchthaven naar daar gerept omdat ik dacht dat ik jou er zou zien, maar helaas... Wellicht was je het wachten beu en heb je ondertussen al een andere dame meegenomen naar een keurig frituur-restaurant. Ik begrijp dat en neem het je niet kwalijk. Ach, Roger...

    Nu moet ik wel zeggen dat die Boestvoorstelling er in Hasselt helemaal anders uitzag dan in Antwerpen. Achteraan in de zaal speelde iemand gans de voorstelling mee op een groot keyboard. Het vreemde was dat hij maar één noot speelde, een hele hoge. Zeer intrigerend vond ik dat, ik weet niet zoveel af van dichtkunst, maar waarschijnlijk was dit 'een experiment'. Er was deze keer ook een dikzak bij die standup-comedy deed, en Mauro speelde op een gitaar die van afval was gemaakt. Ook werd er een pauze ingelast zodat mensen even naar de bar konden. Ik vond al die nieuwe elementen heel tof! Geweldig dat de show blijft evolueren.

    Op radio Minerva heb ik kaarten gewonnen voor het Crossing Borderfestival in Den Haag. Ik zal er zijn op vrijdag en zaterdag (bij de tickets waren ook twee overnachtingen in een hotel inbegrepen). Ik zag dat Boest daar ook staat en ik ga zeker kijken, al was het maar om nog meer van die experimentele muziek te horen. En heel, heel diep vanbinnen hoop ik - al heb ik de hoop ergens ook opgegeven - dat jij er ook zult zijn. Je kunt mij herkennen aan mijn purperen Sarong.

    Zoentjes van jouw Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Joke,

    het is ongelofelijk maar ook ik heb een Beierse zweethond gehad, Lodewijk heette hij maar hij luisterde naar de naam Bart. Hij werd overreden door een ongevoelige idioot, die Martonius Kwantum heette. Je bericht brengt mij onmiddellijk terug naar die kwade dagen. Ik werd overspoeld met emoties, de herbeleving van het juridisch proces dat volgde op de gebeurtenissen juist na de fatale klap tegen het tere lijf van Lodewijk, luisterend naar de naam Bart, klopte mij dagenlang neer.

    Ik heb geen trainingspak, Joke, ik ga doorgaans gekleed in schutkleuren want dat is de beste dracht voor een boswachter, want dat ben ik, een boswachter, ik ga daar geen doekjes om winden - behalve tijdens het jachtseizoen, dan draag ik daarover een oranje vest - maar, Joke, laat die sukkel van een Roger toch vallen en laat òns dan een danske placeren in dat établissement: De Scheve Klak.

    Ik kan u een serenade brengen op een stuk dennenboom en een opgezette eekhoorn als u dan toch een voorkeur heeft voor experimentele muziek. Ikzelf houd ook van experimentele geluiden, ik heb ze ook gehoord bij Boest.

    Want, jazeker, net zoals jij ben ik het Boest-festijn achterna gereisd. Een boswachter bestaat niet alleen uit wachten op het bos, een boswachter heeft ook hobbies.

    Antoine Boute doet me denken aan boswachten op onbekende continenten. Jess de Gruyter herinnert mij aan het eindeloos wachten op een bosbrand. Andy Fierens haalt mijn haastige stappen door mijn bossen naar boven, wanneer ik zoek naar een gewond hertje. Deze dichters staan dicht bij mij, ook al zien ze mij niet, want ik draag schutkleuren.

    Als ik wat dooroefen zal ik op mijn eekhoorn en het stuk dennenboom ooit misschien nog een soortgelijk geluid kunnen produceren.

    Geef me een kans, Joke, je zult me tegenkomen op één van de volgende Boest-optredens al zul je me niet kunnen zien als ik mijn oranje vest niet draag.

    In afwachting,
    Grek Rooj.

    BeantwoordenVerwijderen